Tento web používá k poskytování služeb, personalizaci reklam a analýze návštěvnosti soubory cookie. Používáním tohoto webu s tím souhlasíte. Další informace GDPR pro lajdáky
Zavřít
Proč se registrovat na
SledujuFilmy.cz?


Zaregistrujte se a získejte následující výhody:


Registrace zdarma
Registrace je zcela zdarma.
Přidávání do oblíbených
Vaše oblíbené filmy si budete moci uloži do oblíbených.

Účast v soutěžích
Získáte možnost účastnit se soutěží o zajímavé ceny.
Filmy na přání
Budete si moc zažádat o přidání Vašeho oblíbeného filmu.




Otakar Vávra

Otakar Vávra
Věk: 100 let
Datum narození: 28.02.1911
Místo narození: Hradec Králové, Rakousko-Uhersko

Životopis:

Otakar Vávra se narodil 28. února 1911 v Hradci Králové. V Brně odmaturoval na reálce (1928) a začal studovat architekturu v Brně a v Praze. Studia však nedokončil a začal se věnovat naplno filmu, který ho přitahoval, společně s divadlem, již od dětství. Již v Brně a pak v Praze psal filmové kritiky (v té době byl příslušník Levé fronty). Jeho bratr byl spisovatel a cestovatel Jaroslav Raimund Vávra (1902 – 1990).

Do naší kinematografie vstoupil režií svých krátkých avantgardních filmů MODERNÍ VÝROBA OBUVI (1930), ZÁJEZD BAŤOVCŮ (1930), SVĚTLO PRONIKÁ TMOU (1931), ŽIJEME V PRAZE (1934), LISTOPAD (1935), NA STO PROCENT (1938) a PODVOD S RUBENSEM (1940).

Od začátku třicátých let psal z existenčních důvodů scénáře (často s někým ve spolupráci) i náměty. Napsal např. scénáře k málo uměleckým filmům (ZE SVĚTA LESNÍCH SAMOT, VDAVKY NANYNKY KULICHOVY, BEZDĚTNÁ, ULIČNICE nebo BOTOSTROJ), ale také k významným dílům z třicátých let (SVÍTÁNÍ, MARYŠA, JEDENÁCTÉ PŘIKÁZÁNÍ, TŘI MUŽI VE SNĚHU, ULIČKA V RÁJI, MRAVNOST NADE VŠE, HLÍDAČ Č. 47 či JEJÍ PASTORKYNĚ). Později psal scénáře a náměty výhradně jen ke svým režírovaným snímkům (PANENSTVÍ, PŘEDTUCHA, KRAKATIT, JAN ŽIŽKA, JAN HUS, PROTI VŠEM, OBČAN BRYCH, ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU, DNY ZRADY, SOKOLOVO, KOMEDIANT aj.).

Vávrovým hlavním cílem byla filmová režie, ke které se dostal ve spolupráci s Hugo Haasem při komedii VELBLOUD UCHEM JEHLY (1936). Jako samostatný režisér se uvedl dramatem podle Aloise Jiráska FILOSOFSKÁ HISTORIE (1937). Ještě tentýž rok převzal režii po zemřelém Josefu Rovenském (dřív si ale přepsal scénář a přeobsadil některé role) u filmu PANENSTVÍ (1937) podle románu Marie Majerové.

Již svými debuty naznačil kam jeho tvorba a cíle spějí. Vávra se vždy snažil o plnohodnotné a umělecké dílo. Nejčastěji adaptoval díla (novely, romány, divadelní hry) našich velkých literátů (Jirásek, Čapek, Čapek – Chod, Winter, Hrubín, Kratochvíl a další). Spoléhal na herecké výkony, a proto si nejčastěji vybíral kvalitní a dobré herce z Národního divadla (Štěpánek, Smolík, Deyl, Rašilov, Řepa, Šejbalová, Baldová, Matulová, Roland, Pačová, Boháč, Dostal, Rubík, Smolíková, Vášová, Záhorský, Dostalová, Pešek, Vydra, Karen, Vojta, Průcha, Brzková, Nasková, Waleská a desítky dalších) a dalších pražských divadel, například Vinohradské (Korbelář, Martin, Nový, Rýdlová, Šlemrová, Hilmar, Nezval, Štěpničková, Gollová, Hanzlík). Obsazoval i velké ženské hvězdy (Mandlová, Baarová, Langová, Dítětová a Vítová).

V roce 1938 natočil renesanční veselohru CECH PANEN KUTNOHORSKÝCH se Zdeňkem Štěpánkem v hlavní roli Mikoláše Dačického z Heslova, která výborně pozdvihla národní sebevědomí před hrozícím nacizmem. Další rok vytvořil významné filmy: HUMORESKU podle novely Karla Matěje Čapka – Choda, KOUZELNÝ DŮM s ústřední trojicí slavných divadelních heroin Růženou Naskovou, Terezií Brzkovou a Leopoldou Dostalovou a komedii s Oldřichem Novým a Lídou Baarovou DÍVKA V MODRÉM.

Za okupace dál natáčel nákladné a hodnotné filmy. Zpracoval melodramata PACIENTKA DR. HEGLA (1940) s Adinou Mandlovou a Otomarem Korbelářem a OKOUZLENÁ (1942) v hlavní roli s Natašou Gollovou, komedii se Sašou Rašilovem PŘÍJDU HNED (1942) a dramata (podle našich předních spisovatelů): s Lídou Baarovou výpravnou MASKOVANOU MILENKU (1940), s Gollovou poetickou POHÁDKU MÁJE (1940), podle Čapka – Choda velkofilm TURBINA (1941), ŠŤASTNOU CESTU (1943) vyprávějící osudy pěti prodavaček z obchodního domu a ROZINU SEBRANEC (1945) podle Zikmunda Wintra, která byla roztočena za protektorátu, ale dokončena a uvedena až po válce. Po osvobození spolupracoval na dokumentárních snímcích VLAST VÍTÁ (1945), NÁVRAT PREZIDENTA DR. EDVARDA BENEŠE DO PRAHY (1945), CESTA K BARIKÁDÁM (1946) a LÁSKA (1949).

Jako jeden z mála Otakar Vávra okamžitě po skončení války znovu natáčel nákladné snímky: Wintrovu renesanční komedii NEZBEDNÝ BAKALÁŘ (1946), PŘEDTUCHU (1947), Čapkův KRAKATIT (1948), NĚMOU BARIKÁDU (1949) od Jana Drdy a drama o poválečném osídlování pohraničí NÁSTUP (1952).

V polovině padesátých let vytvořil své největší dílo: výpravnou HUSITSKOU TRILOGII (JAN HUS, 1954; JAN ŽIŽKA, 1955 a PROTI VŠEM, 1956) s hlavní postavou Zdeňka Štěpánka. Celá trilogie je však dost poznamenána politickým vlivem. Po trilogii do konce padesátých let zfilmoval dramata OBČAN BRYCH (1958), SRPNOVOU NEDĚLI (1960) a sociální POLICEJNÍ HODINU (1960) s Marií Vášovou. Tvorbu padesátých let ukončil dokumentem NÁRODNÍ UMĚLEC ZDENĚK ŠTĚPÁNEK (1960).

V šedesátých letech jeho tvorba značně kulminovala. Natočil drama NOČNÍ HOST (1961), životopisný film o životě Boženy Němcové HOROUCÍ SRDCE (1962), převedl Neffův román TŘINÁCTÁ KOMNATA (1968). Jeho nejvýznamnějšími snímky šedesátých let a celé kariéry se stala dramata podle Františka Hrubína ZLATÁ RENETA (1965) a ROMANCE PRO KŘÍDLOVKU (1966) a zejména strhující KLADIVO NA ČARODĚJNICE (1969), ve kterém Vávra odsoudil totalitní zvůli, nesmyslný fanatizmus a kruté zlo.

Vávra stvořil v sedmdesátých letech také politicky poznamenanou velkolepou válečnou trilogii DNY ZRADY (1973), SOKOLOVO (1974) a OSVOBOZENÍ PRAHY (1975). Dále zpracoval drama o vzplanutí lásky Jana Nerudy a Karolíny Světlé PŘÍBĚH LÁSKY A CTI (1977), jím opět zfilmovaný „Krakatit“ od Karla Čapka pod názvem TEMNÉ SLUNCE (1980), o životě Jana Amose Komenského natočil snímek PUTOVÁNÍ JANA AMOSE (1983) a za rok drama KOMEDIANT (1984) o hereckém životě v 17. století.

V polovině 80. let uvedl Vávra do kin historické filmy OLDŘICH A BOŽENA (1984) v němž se režisér snažil vyvrátit známou idylickou pověst a drama VERONIKA (1985). Na samém konci totality vytvořil Vávra svůj poslední film EVROPA TANČILA VALČÍK (1989) o historických událostech z roku 1914. Od roku 1989 se Otakar Vávra dostal k režii již jenom výjimečně: natočil epizodu do cyklu GENUS (1995) o Lídě Baarové, středometrážní dokument MOJE PRAHA (2002) a nakonec, v jeho životě vůbec první, hudební videoklip HLAVA KANCE (2006) do alba „Strážce plamene“. Často také vystupoval v různých dokumentech a i pořadech jako pamětník (GENUS, PÁTRÁNÍ PO ESTER, ZLATÁ ŠEDESÁTÁ aj).

Vávrova tvorba a filmy získaly řadu ocenění, např.: Filmovou cenu (1937) za FILOSOFSKOU HISTORII, Zemskou cenu (1939) za HUMORESKU, Národní ceny (1941, 1942) za filmy TURBINA a POHÁDKA MÁJE, Cenu země České (1948) za PŘEDTUCHU a KRAKATIT, za NĚMOU BARIKÁDU Státní cenu (1949), dál titul Zasloužilého umělce (1955), Řád práce (1961), za ROMANCI PRO KŘÍDLOVKU Trilobit (1967), Múzu Kalliopé (1968) a Státní cenu Klementa Gottwalda (1968), titul Národního umělce (1968), Cenu ministra kultury (1968), Cenu Antonína Zápotockého (1973) a Státní cenu Kl. Gottwalda (1977) za trilogii DNY ZRADY, SOKOLOVO a OSVOBOZENÍ PRAHY, Řád republiky (1981), Českého lva (2001) za dlouholetý přínos českému filmu, Cenu za mimořádný umělecký přínos světovému filmu (2001) na karlovarském MFF, Medaili „Za zásluhy“ (2004), Medaili Artis Bohemiae Amicis (2011) a mnoho dalších.

Výrazně se uplatnil na poli pedagogickém. V letech 1946 – 2008 přednášel (založil a vedl katedru režie) na pražské FAMU (od roku 1956 jako řádný pedagog a 1963 jako profesor). Vychoval řadu režisérů, někteří se stali představiteli tzv. „Nové vlny“ v 60. letech (Věra Chytilová, Miloš Forman, Jiří Menzel, Jan Schmidt apod.). Své vzpomínky na profesionální dráhu zachytil v knížkách „Zamyšlení režiséra“ (1982), „Třikrát před kamerou“ (1986), „Podivný život režiséra“ (1996) a „Paměti aneb Moje filmové století“ (2011).

Vávra byl od mládí levicově smýšlející a po roce 1948 udělal velkou kariéru. Byl komunistickým režimem protežován (v letech 1947 – 1951 a 1954 – 1956 uměleckým šéfem tvůrčí skupiny ve Filmovém studiu Barrandov, 1951 – 1954 členem jeho kolektivního vedení). Díky tomu, že mohl točit za všech režimů 20. století, byl jedním z nejkontroverznějších režisérů. Byl oslavován a uctíván za své hodnotné filmy a dost plodnou kariéru, ale také zatracován a urážen (neblaze se mj. podepsal na znemožnění premiérového uvedení sugestivní DALEKÉ CESTY Alfréda Radoka) pro svoji výsadu tvořit vždy ve všech režimech. Vávrův historický a zakladatelský význam pro český film je však neotřesitelný. Rád hrál golf a z prvního manželství má syna Jiřího. Jeho druhou manželkou byla režisérka Jitka Němcová (*1950). Jako první český režisér se v únoru 2011 dožil sta let. Nestor naší kinematografie Otakar Vávra zemřel po kratší nemoci 15. září 2011 v Praze ve věku vysokých neuvěřitelných sta let.
Zdroj: ČSFD.cz Zobrazit více

Galerie


Filmografie

Srpnová neděle

Srpnová neděle

O filmu: Premiéra Srpnové neděle, první divadelní hry Františka Hrubína, se konala v Národním divadle 25. dubna 1958. Příběh lyrické komedie se odehrává ve dvou horkých dnech v malé jihočeské vsi. Na břehu malého rybníka se scházejí letní hosté a…
63 %
10160 zhlédnutí
Přehrát film
Jan Žižka

Jan Žižka

O filmu: Odehrává se v letech 1419 - 1420 a zachycuje stupňování napětí a nenávisti lidu proti teroru všemocné katolické církve a panstva, které přeroste v revoluci a první velké vítězství "božích bojovníků" nad křižáckými vojsky v bitvě u Sudoměře…
73 %
55765 zhlédnutí
Přehrát film
Prvni parta

Prvni parta

O filmu: Smolná 30. léta postihla i studenta Standu Půlpána. Z existenčních důvodů musel zanechat studií a nastoupil do dolů. S postaršími horníky, drsnými chlapy do sebe uzavřenými, se však sbližuje jen pomalu a těžce. Teprve statečný postoj při…
57 %
5399 zhlédnutí
Přehrát film
Jan Hus

Jan Hus

O filmu: 1412 - 1415: Mistr Jan Hus ve svých kázáních v Betlémské kapli pranýřuje zlořád v církevní organizaci. Je postižen papežskou klatbou a vyzván, aby na Kostnickém koncilu obhájil své učení. Krále Zikmunda však nepřesvědčil a 6.7. 1415 byl…
73 %
40110 zhlédnutí
Přehrát film
Osvobození Prahy

Osvobození Prahy

O filmu: Dvou dílný film Otakara Vávry zachycuje jednu z nejdůležitějších kapitol naší historie. Líčí události z májových dnů 1945 v bývalém protektorátu kdy se německá vojska chystala učinit z české kotliny poslední baštu odporu proti vítězícím…
44 %
10953 zhlédnutí
Přehrát film
Evropa tančila valčík

Evropa tančila valčík

O filmu: Svůj poslední film zasvětil Otakar Vávra událostem provázejícím výbuch první světové války. Odehrává se v reprezentativních mocenských centrech, na panovnických dvorech ve Vídni, Berlíně i Moskvě. Souběžně rozvíjí osud českého archiváře,…
62 %
8998 zhlédnutí
Přehrát film
Sokolovo

Sokolovo

O filmu: Válečný velkofilm se odehrává v letech 1942 - 1943 a líčí historii vzniku vojenské jednotky v Sovětském svazu a účast českých a slovenských vojáků v bojích na východní frontě. Titul byl koncipován jako součást historické trilogie, jejíž…
52 %
12304 zhlédnutí
Přehrát film
Kladivo na čarodějnice

Kladivo na čarodějnice

O filmu: Jeden z nejznámějších filmů Otakara Vávry vznikl podle stejnojmenného románu Václava Kaplického a podle dochovaných soudních zápisů z čarodějnických procesů z let 1678-1695. Inkvizitor Boblig, povolaný do města Šumperka, aby vyšetřil…
88 %
30847 zhlédnutí
Přehrát film
Hostinec „U Kamenného stolu“

Hostinec „U Kamenného stolu“

O filmu: Pan hostinský truchlí, protože manželka ho opustila kvůli druhořadému herci. Vedení podniku se proto musejí ujmout jeho dva synovci, kteří spolu právě nemluví... Na motivy románu Karla Poláčka.(oficiální text distributora)
81 %
10873 zhlédnutí
Přehrát film
Turbina

Turbina

O filmu: Císařský rada Ullik se rozhodne modernizovat své staré mlýny instalací nové turbiny. Jeho podivínský švagr Artuš se tomu snaží zabránit, neboť stavební práce narušují statiku věže, ve které bydlí. UIIikova starší dcera Tynda je talentovaná…
68 %
9925 zhlédnutí
Přehrát film
Pacientka Dr. Hegla

Pacientka Dr. Hegla

O filmu: Dokud srdce bije, nedá si poroučet. Dcera lékárníka Janoty Karla má před svatbou s movitým právníkem Jaroslavem Křížem. V den svatby ji však místo obřadu čeká operace slepého střeva. Po úspěšném zákroku dostane oslabená Karla navíc i těžký…
61 %
5176 zhlédnutí
Přehrát film
Přijdu hned

Přijdu hned

O filmu: Vycpavač zvířat Václav Barvínek strávil pro malicherný spor čtyřiadvacet hodin ve vězení. A právě toho dne byla čtena závěť jeho strýce, v níž stálo, že nebožtík kdesi ukryl šek na milion korun. Pokud nebude do určené doby inkasován, celá…
75 %
4186 zhlédnutí
Přehrát film
Němá barikáda

Němá barikáda

O filmu: Drama z památných květnových dnů roku 1945 líčené na pozadí příběhů několika holešovických občanů. Tito občané se aktivně zapojili do posledních bojů II. světové války v Praze. Zorganizovali odpor proti tankové divizi blížící se k Praze -…
68 %
16382 zhlédnutí
Přehrát film
Dívka v modrém

Dívka v modrém

O filmu: Na lučínský zámek se sjede místní honorace, aby se zúčastnila dražby hraběcího majetku, kterou organizuje notář dr. Jan Karas. Nejvíce zájmu vzbudí portrét sličné šlechtičny, ale protože se o něm říká, že je prokletý, nikdo si jej nekoupí.…
82 %
11004 zhlédnutí
Přehrát film
Velká filmová loupež

Velká filmová loupež

O filmu: Bláznivá komedie z úspěšné přehlídky o filmu. Pětice gangsterů pronásleduje populární hereckou dvojici O. Kaisera a J. Lábuse a zároveň i jejich dvojníky a chce se zmocnit superholografu.(oficiální text distributora)
50 %
9525 zhlédnutí
Přehrát film

Náhodně vybrané osobnosti



Partnerské odkazy


Informace o zpracování osobních údajů společnost WBM Europe LTD. jako správce osobních údajů zveřejňuje prostřednictvím aplikace Databáze informací o ochraně osobních údajů, dostupné na http://oou.cloud/katalog/, kde je možné informace o zpracování osobních údajů vyhledat podle názvu správce a jednotlivých účelů zpracování.

Najdete nás na facebooku